Reklam & Propaganda: politiska varor och politiken som vara

Posted: March 1, 2011 in Dagens samhälle, Samhällsteori

De två nedanstående citaten kommer från wikipedias två artiklar som berör begreppen:

Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéervaror och tjänster, samt påverka och ändra människors åsiktervärderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende.

Propaganda (av det latinska propagare, ‘fortplanta’, ‘utbreda’), är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda. Den som sänder budskapet är som regel part i målet. Syftet är inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, och/eller är avsiktligt ofullständigt eller rentav falskt

Idag, när väljare medborgare som kunder i alla lägen, suddas gränsen mellan reklam och propaganda ut mer än någonsin. Genom att sälja sakfrågor till dig – som just ligger i ditt individuella intresse – har blivit kommerspolitikens vara framför allt. På andra hållet legitimeras ett stort antal specifika värden, baserat i hur du konsumerar. Det är inte så enkelt som att ekologiska varor tar ställning för en bättre miljö. Varan är ett politiskt ställningstagande – för konsumtionssystemet – för alla oss som inte är självförsörjande bönder. Varan är politisk, hur den förmedlas är också politiskt – den legitimerar en varupolitik där medborgare blir kunder. Även om den givetvis också har andra aspekter.

I politiken finns också varor. Under de senaste 20 åren har de tidigare anpassade varupaketen – ideologierna – mer och mer bytts ut mot en meny där olika sakfrågor presenteras, med endast en estetiskt genomgående trend, som varor. Är du egenföretagare – vi driver frågan för just dig. Att dessa frågor – genomarbetade av politiskt eller filosofiskt skolade människor – ofta blir omöjliga att sammanföra i en utvecklingstanke, gör att det i dagens politik inte finns någon utopi – inget idealsamhälle. Politiken har uppnått en McDonalisering där frågorna matas ut i samma form på ett löpande band. Precis som ovan nämnda restaurang så är kundens välbefinnande och hälsa enbart (om ens det) sekundärt till att tjäna pengar – eller väljare.

Ideologin har fått förpassa sig in på universiteten och i små (mer eller mindre) “verklighetsfrånvända” organisationer. Den blir behandlad som snobberi, i likhet med Diktatorn Adam Susan ssom i början av V for Vendetta säger: “Democracy is a luxury we can’t afford”. Det pratas inte om idealsamhällen, grundläggande värderingar eller andra komplicerade men viktiga saker.Vi har inte tid, inte ork, inte råd. Det är lättare att köpa ett Happy Meal till barnen än att få dem att äta fisk och grönsaker (i regel) – men är det bättre för dem i längden? Och håller det mot de vi försöker lära dem, att vara intelligenta, självständiga och sunda?

Ideologin är inte död, vi har en allmänrådande marknadsideologi idag som kallar cyniska antaganden som “det är så det fungerar, jobbar man inte kommer man ingen stans” för realism, och likaså ideologiska ställningstaganden som “sex timmars arbetsdag åt alla” för illusioner.

En annan värd är möjlig – tillsammans kan vi skapa den!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s